rss

Cemperai - Suapan Blog Baru

Ahad, 5 April 2009

Pengusaha Fertigasi yang Keliru

Saya telah menerima lawatan dari pengusaha fetigasi, dimana beliau mempunyai plot tanaman melebihi 1000 pokok dan pada masa ini beliau mengusahakan hanya 150 pokok untuk percubaan cili kulai (jenis kurang pasti).

Menurut beliau, ada diantara pelawat yang datang ketempat beliau telah memberikan pandangan mereka masing-masing yang mana banyak berbeza daripada amalan fertigasi yang beliau pelajari. Oleh itu beliau kini keliru, bagaimanakah sebenarnya harus beliau lakukan untuk menlaksanakan tanaman fertigasi bagi keseluruhan plot tanaman beliau.



Selain daripada nasihat yang mengelirukan, beliau juga menghadapi persaingan dimana kini ditempat beliau telah ramai pengusaha fertigasi bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan. malah ada yang dikhabarkan akan mengusahakan ladang fertigasi mencecah 70,000 hingga 80,000 pokok.

Kini timbul soalan bagaimana hendak memasarkan hasil tuaian cili sekiranya semua pengusaha memasarkan ditempat yang sama.

Pada pendapat saya adalah wajar bagi pengusaha kecil menghantar hasil tuaian mereka dikawasan sekitar. Sekiranya berlaku lebihan stok ini akan menimbulkan masalah. Diantara langkah yang boleh diambil ialah, berpakat sesama pengusaha fertigasi setempat berkenaan jadual penanaman serta jadual tuaian serta oleh memilih untuk memasrkan buah hijau atau merah. Ini boleh membantu sedikit sebanyak mengatasi masalah pemasaran.

Manakala bagi pengusaha ladang fertigasi yang besar mereka bolehlah memasarkan hasil tuaian mereka di pasar borong besar, walaupun agak jauh dari ladang mereka namun hasil tuaian yang yang diperolehi adalah pada jumlah yang tinggi maka tidak memberi kesan kepada kos pengangkutan secara amnya. Saya percaya adalah tangungjawab yan gharus diambil oleh pengusaha fertigasi yang memiliki ladang yang besar, dimana pasaran mereka adalah lebih luas berbanding pengusaha fertigasi kecil-kecilan.

Jika ini dapat dilakukan, masalah pemasaran tidak lagi menjadi masalah yang merunsingkan pengusha fertigasi kecil-kecilan.

Pasaran dalam negeri masih begitu luas, cuma kita yang kekurangan ilmu bagaimana untuk mengatasinya dengan cara yang betul. Kalau tidak mengapa cili masih diimport dari luar negara untuk pasaran tempatan.

Saya bukanlah pakar dalam bidang pemasaran, namun begitu saya pasti ia boleh diatasi. Diantara lain kita juga boleh bertukar dari tanaman cili merah kepada tanaman cili padi semerah sebgai contoh atau kepada tanaman timun dan lain-lain tanaman lagi. Ini juga boleh mengurangkan persaingan untuk pemasaran setempat.

Catatan Berkaitan :



0 komen:


Catat Ulasan

 

Ruangan Catatan Pelawat Blog Ini

Ruangan Catatan Pelawat Blog Ini


Nama Anda
Emel Anda
Subjek
Mesej
Gambar 1
Gambar 2
Gambar 3
Imej Pengesahan
captcha
Sila masukkan teks dari imej sebelah kiri:
[ Tukar Imej ] [ Ini apa? ]

Cili Padi Semerah 704

Bedasarkan info dari ladang mini 600 pokok ditanam secara fertigasi.

Secara kasar:
Rendah
Cabang Y ~1 kaki
Buah lebat
Mudah untuk di pancang
Hasil Purata 60kg/sebulan
Purata satu pokok 100gram/sebulan
Siraman 3 kali sehari
Putus buah - ada pokok yang ada buah sahaja, ada pokok yang ada bunga dan putik sahaja dan ada pokok yang ada bunga, putik dan buah

Sangat Pedas

Cili Semerah Original

Bedasarkan info dari ladang mini 400 pokok ditanam secara fertigasi.

Secara kasar:
Tinggi
Cabang Y ~2 kaki
Buah kurang lebat berbanding Cili Padi Semerah 704
Susah untuk di pancang
Hasil Purata 20kg/sebulan
Purata satu pokok 50gram/sebulan
Siraman 2 kali sehari
Putus buah - ada pokok yang ada buah sahaja, ada pokok yang ada bunga dan putik sahaja dan ada pokok yang ada bunga, putik dan buah

Kurang Pedas
Penafian: Blog Admin / Penulis Blog tidak akan bertanggungjawab diatas sebarang kesilapan atau kerugian akibat daripada penggunaan mana-mana maklumat yang terdapat pada blog ini atau blog pautan terus atau pautan tidak terus dari blog ini.