rss

Cemperai - Suapan Blog Baru

Jumaat, 21 November 2008

Tangki air 600 Gelen Standard

Tangki air standard boleh menampung air sebanyak 600 Gelen (US) bersamaan 2271 Liter.

Bagi pokok yang menggunakan polibeg atau pasu yang bersaiz kecil mungkin memadai dengan siraman antara 1.5 liter – 2.0liter sehari bagi pokok dewasa manakala bagi polibeg atau pasu yang bersaiz lebih besar mungkin memerlukan siraman antara 2.0 liter – 2.5 liter bagi pokok dewasa. Namun begitu ia turut bergantung kepada jenis media tanaman yang digunakan.

Sekiranya kita ambil kira siraman sebanyak 1.5 liter untuk

satu pokok sehari maka bagi satu tangki air bersaiz 600 gelen @ 2271 liter boleh membekalkan air untuk siraman sehari kepada 1514 pokok cili dewasa. Mengambil kira jumlah air minima 70 liter bagi air yang berada pada dasar tangki yang mungkin tidak boleh disedut oleh pam serta pembaziran air yang berlaku akibat dripper tercabut dari microtube maka jumlah yang boleh dianggap ideal adalah 1500 pokok.

Sekiranya kita ambil kira siraman sebanyak 2.0 liter untuk satu pokok seharai maka bagi satu tangki air bersaiz 600 gelen @ 2271 liter boleh membekalkan air untuk siraman sehari kepada 1135 pokok cili dewasa. Mengambil kira jumlah air yang berada pada dasar tangki yang mungkin tidak boleh disedut oleh pam serta pembaziran air yang berlaku akibat dripper tercabut dari microtube maka jumlah yang boleh dianggap ideal adalah 1100 pokok sahaja.


Sekiranya kita ambil kira siraman sebanyak 2.5 liter untuk satu pokok seharai maka bagi satu tangki air bersaiz 600 gelen @ 2271 liter boleh membekalkan air untuk siraman sehari kepada 908 pokok cili dewasa. Mengambil kira jumlah air air yang berada pada dasar tangki yang mungkin tidak boleh disedut oleh pam serta pembaziran air yang berlaku akibat dripper tercabut dari microtube maka jumlah yang boleh dianggap ideal adalah 900 pokok sahaja.

Kita harus memastikan jumlah air yang diperlukan adalah bertepatan dengan jumlah pokok yang bergantung pada saiz polibeg dan keupayaan media tanaman menyimpan air serta saiz tangki yang bersesuaian. Sekiranya pokok terlalu banyak dan tangki bersaiz kecil ini akan mengakibatkan kekurangan air untuk siraman, ini boleh menyebabkan pokok menjadi layu dan tidak berupaya menghasilkan buah seperti yang diharapkan.

Catatan Berkaitan :



0 komen:


Catat Ulasan

 

Ruangan Catatan Pelawat Blog Ini

Ruangan Catatan Pelawat Blog Ini


Nama Anda
Emel Anda
Subjek
Mesej
Gambar 1
Gambar 2
Gambar 3
Imej Pengesahan
captcha
Sila masukkan teks dari imej sebelah kiri:
[ Tukar Imej ] [ Ini apa? ]

Cili Padi Semerah 704

Bedasarkan info dari ladang mini 600 pokok ditanam secara fertigasi.

Secara kasar:
Rendah
Cabang Y ~1 kaki
Buah lebat
Mudah untuk di pancang
Hasil Purata 60kg/sebulan
Purata satu pokok 100gram/sebulan
Siraman 3 kali sehari
Putus buah - ada pokok yang ada buah sahaja, ada pokok yang ada bunga dan putik sahaja dan ada pokok yang ada bunga, putik dan buah

Sangat Pedas

Cili Semerah Original

Bedasarkan info dari ladang mini 400 pokok ditanam secara fertigasi.

Secara kasar:
Tinggi
Cabang Y ~2 kaki
Buah kurang lebat berbanding Cili Padi Semerah 704
Susah untuk di pancang
Hasil Purata 20kg/sebulan
Purata satu pokok 50gram/sebulan
Siraman 2 kali sehari
Putus buah - ada pokok yang ada buah sahaja, ada pokok yang ada bunga dan putik sahaja dan ada pokok yang ada bunga, putik dan buah

Kurang Pedas
Penafian: Blog Admin / Penulis Blog tidak akan bertanggungjawab diatas sebarang kesilapan atau kerugian akibat daripada penggunaan mana-mana maklumat yang terdapat pada blog ini atau blog pautan terus atau pautan tidak terus dari blog ini.