rss

Cemperai - Suapan Blog Baru

Khamis, 27 November 2008

Dripper





A = Arrow Dripper Lurus
B = Arrow Dripper Bengkok
C = Arrow Direct Dripper Lurus
D = Arrow Direct Dripper Bengkok

Jenis-jenis dripper yang biasa digunakan adalah Arrwow Dripper Bangkok dan Arrow Dripper Lurus untuk sistem fertigasi.
Dripper lurus juga boleh digunakan untuk

fertigasi tetapi sistem pam perlulah dipertingkatkan kuasa ie; kepada 7.5HP seperti yang digunakan oleh MARDI Cameron Highland. Adakah berbaloi untuk kita meggunakan pam 7.5HP yang berharga lebih dari RM5000 untuk ladang fertigasi?

Untuk sistem fertigasi biasa saya mencadangkan untuk menggunakan Arrow Dripper Lurus kerana ia tidak memerlukan tekanan yang tinggi. Sesuai untuk ladang fertigasi dan juga untuk fertigasi mini yang menggunakan pam akuarium. Ini kerana air yang keluar lebih banyak dan masa siraman yang diperlukan adalah lebih singkat berbanding Arrow Dripper bengkok, ini adalah kerana Arrow Dripper Bengkok adalah dari jenis "Pressure Compensate" atau PC.


Arrow Dripper Lurus - air keluar memancut jika tekanan tinggi, keluar meleleh pada tekanan rendah, secara amnya aliran air lebih laju dari Arrow Dripper Bengkok pada tekanan yang dihasilkan oleh pam air yang sama dan telah diuji pada jumlah 1100 unit dripper bagi kedua dua jenis dripper, masa siraman lebih pendek iaitu pada kadar 2/3 dari masa siraman Arrow Dripper Bengkok. Juga telah diuji pada Sistem Fertigasi Mini 20 unit dripper dengan menggunakan pam akuarium 5W. Jika tekanan terlalu tinggi microtube 3/5mm atau 4/6mm juga boleh tercabut dari dripper ini. Dripper jenis ini adalah dari "Non-compensating" dan boleh beroperasi pada tekanan antara 15 PSI (Pounds per square inch) dan 25 PSI.


Arrow Dripper Bengkok - jika menggunakan microtube lembut 4/6mm, tidak cukup ketat, maka dripper boleh tercabut terutama pada musim kedua dan seterusnya. Begitu juga microtube 3/5mm, tidak juga boleh bertahan dari masalah tercabut sekiranya tekanan air sangat tinggi. Dripper jenis PC ini kebiasaanya berupaya menitiskan air pada kadar 2LPH (Liter Per Hour)atau 0.6GPH (Gallon Per Hour) atau juga dikenali sebagai "1/2GPH") pada tekanan antara 10 PSI dan 55 PSI.

Sememangnya terdapat pra-set Pressure Regulator untuk tekanan seperti yang dinyatakan diatas, dipasaran luar negara - Online (pasaran tempatan tidak pasti). Namun begitu terdapat juga Pressure Regulator boleh laras tetapi kosnya adalah mahal.

Catatan Berkaitan :



0 komen:


Catat Ulasan

 

Ruangan Catatan Pelawat Blog Ini

Ruangan Catatan Pelawat Blog Ini


Nama Anda
Emel Anda
Subjek
Mesej
Gambar 1
Gambar 2
Gambar 3
Imej Pengesahan
captcha
Sila masukkan teks dari imej sebelah kiri:
[ Tukar Imej ] [ Ini apa? ]

Cili Padi Semerah 704

Bedasarkan info dari ladang mini 600 pokok ditanam secara fertigasi.

Secara kasar:
Rendah
Cabang Y ~1 kaki
Buah lebat
Mudah untuk di pancang
Hasil Purata 60kg/sebulan
Purata satu pokok 100gram/sebulan
Siraman 3 kali sehari
Putus buah - ada pokok yang ada buah sahaja, ada pokok yang ada bunga dan putik sahaja dan ada pokok yang ada bunga, putik dan buah

Sangat Pedas

Cili Semerah Original

Bedasarkan info dari ladang mini 400 pokok ditanam secara fertigasi.

Secara kasar:
Tinggi
Cabang Y ~2 kaki
Buah kurang lebat berbanding Cili Padi Semerah 704
Susah untuk di pancang
Hasil Purata 20kg/sebulan
Purata satu pokok 50gram/sebulan
Siraman 2 kali sehari
Putus buah - ada pokok yang ada buah sahaja, ada pokok yang ada bunga dan putik sahaja dan ada pokok yang ada bunga, putik dan buah

Kurang Pedas
Penafian: Blog Admin / Penulis Blog tidak akan bertanggungjawab diatas sebarang kesilapan atau kerugian akibat daripada penggunaan mana-mana maklumat yang terdapat pada blog ini atau blog pautan terus atau pautan tidak terus dari blog ini.