rss

Cemperai - Suapan Blog Baru

Isnin, 30 November 2009

Cili Padi Semerah 704 – Baja Cair

Untung atau rugi?

Berdasarkan pengalaman mengusahakan Cili Padi Semerah 704 secara sambilan ungtuk mengatakan untung itu adalah satu perkara yang agak sukar untuk diungkapkan.

Namun sekiranya kita mengangap ianya adalah sebagai kerja sambilan untuk mendapatkan duit tambahan adalah definasi yang mungkin lebih tepat tanpa mengambil kira modal yang dilaburkan pada peringkat awal.

Pendapatan yang dijana mampu untuk menampung kos baja serta racun dan lain-lain kos. Selebihnya adalah untuk poket sendiri.



Butiran terperinci tidaklah direkodkan dengan sempurna, pada dasarnya dengan mengambil pendekatan penjimatan baja hasil yang dijana sekadar cukup-cukup saja. Manakala bil elektrik dan air adalah percuma.

Jadual siraman 6 kali sehari yang berjumlah keseluruhan 2 liter sehari manakala kepekatan baja antara 1.2 – 1.5mS. Ini bagi memastikan saiz buah tidak terlalu besar bagi memenuhi permintaan pasaran setempat. Setaip minggu siraman air kosong akan dilakukan untuk sehari.

Untuk ladang mini berkapasiti 1200 pokok (lebih kurang 1000 pokok adalah Cili Padi Semerah 704), pendapatan bulan pertama ~ RM1000 manakala pendapatan bulan berikutnya purata RM500. Butiran jumlah dalam KG tidak direkodkan sepenuhnya.

Oleh kerana jadual baja yang cair saiz pokok juga tidaklah begitu besar dan setelah melepasi usia 8 bulan kelihatan pokok perlu ditukar dalam masa terdekat. Dijangka sebelum hujung Januari 2010 pokok akan diganti dengan yang baru.

Jika permintaan pasaran setempat tidak mementingkan saiz buah maka jadual baja yang digunakan bolehlah mengikut jadual baja Cili Merah. Sudah pasti saiz buah akanmenjadi lebih besar serta lebih berat. Namun begitu ia tertakluk kepada keadaan pokok yang subur dan tidak mengalami serangan penyakit yang teruk.

Pada pendapat saya untuk menjadikan tanaman cili sebagai pendapatan yang lumayan adalah tidak begitu realistik bagi modal yang rendah serta kapasiti ladang yang sedikit. Ianya mungkin lebih realistik dengan modal yang besar serta kapasiti ladang yang tinggi, mungkin 10 ekar keatas.


Catatan Berkaitan :



0 komen:


Catat Ulasan

 

Ruangan Catatan Pelawat Blog Ini

Ruangan Catatan Pelawat Blog Ini


Nama Anda
Emel Anda
Subjek
Mesej
Gambar 1
Gambar 2
Gambar 3
Imej Pengesahan
captcha
Sila masukkan teks dari imej sebelah kiri:
[ Tukar Imej ] [ Ini apa? ]

Cili Padi Semerah 704

Bedasarkan info dari ladang mini 600 pokok ditanam secara fertigasi.

Secara kasar:
Rendah
Cabang Y ~1 kaki
Buah lebat
Mudah untuk di pancang
Hasil Purata 60kg/sebulan
Purata satu pokok 100gram/sebulan
Siraman 3 kali sehari
Putus buah - ada pokok yang ada buah sahaja, ada pokok yang ada bunga dan putik sahaja dan ada pokok yang ada bunga, putik dan buah

Sangat Pedas

Cili Semerah Original

Bedasarkan info dari ladang mini 400 pokok ditanam secara fertigasi.

Secara kasar:
Tinggi
Cabang Y ~2 kaki
Buah kurang lebat berbanding Cili Padi Semerah 704
Susah untuk di pancang
Hasil Purata 20kg/sebulan
Purata satu pokok 50gram/sebulan
Siraman 2 kali sehari
Putus buah - ada pokok yang ada buah sahaja, ada pokok yang ada bunga dan putik sahaja dan ada pokok yang ada bunga, putik dan buah

Kurang Pedas
Penafian: Blog Admin / Penulis Blog tidak akan bertanggungjawab diatas sebarang kesilapan atau kerugian akibat daripada penggunaan mana-mana maklumat yang terdapat pada blog ini atau blog pautan terus atau pautan tidak terus dari blog ini.