rss

Cemperai - Suapan Blog Baru

Selasa, 29 September 2009

Timer - Bahagian 1

Timer adalah perkara yang penting bagi setiap sistem fertigasi. Pasa asasnya Timer - terdiri dari pada jenis Analog dan Digital. Kebanyakan Sistem Fertigasi kecil hanya menggunakan Timer Digital jenis biasa kerana Pam (Motor) yang digunakan adalah kecil dan tidak memerlukan kawalan motor (pam) yang menggunakan Contactor. Timer Digital boleh diset pada jarak minima 1 minit manakala timer analog boleh diset pada jarak masa minima 15minit. Timer Digital mempunyai bateri untuk memastikan jam terus berfungsi jika bekalan elektrik terputus manakala Timer Analog tidak mempunyai bateri dan masa perlu disetkan semula selepas ganguan bekalan elektrik.



Jenama timer Digital yang biasa digunakan untuk Sistem Fertigasi Kecil adalah sepeti jenama SUM. Timer dari kategori ini biasanya tidak betahan lama, pernah saya gunakan sekitar 1 tahun sahaja, ada beberapa unit Timer sejenis dengannya telah rosak pada jangka masa 3 dan 6 bulan sahaja, malah ada yang belum sempat guna dah rosak, harga timer tersebut adalah RM28-RM33 setiap satu.

Timer jenama Hager juga terdiri daripada jenis Analog dan Digital. Terdapat pelbagai pilihan timer analog dan digital. Ada diantara Timer Analog mempunyai bateri untuk meneruskan fungsi jam jika bekalan elektrik terganggu. Harga Timer Analog sudah pasti lebih murah dari Timer Digital.

Apa yang perlu kita tahu untuk Sistem Fertigasi pada kebiasaanya kita memerlukan siraman pada kekerapan dan jangka masa yang sama setiap hari, oleh itu Timer 24jam sudah memadai dan ianya pasti lebih murah berbanding Timer 7 Hari.

Antara pilihan model bagi jenama Hager yang dicadangkan adalah:

Analog (dengan bateri backup untuk jam) - EH111 (preferred) atau EH711

Digital (dengan bateri backup untuk jam) - EG110

Timer Analog lebih mudah dikendalikan berbanding Timer Digital.

Timer perlu dipasang didalam kotak menggunakan DIN Rail - sebagai contoh DB Box / Suis Utama untuk bekalan elektrik dirumah.

Memandangkan Timer Analog hanya boleh diset pada jarak masa minima 15 minit maka ia memerlukan Timer kedua yang dipasang secara siri bagi memendekkan lagi masa siraman kepada kurang dari 15 minit bagi kebanyakkan Sistem Fertigasi. Namun begitu jika kita menggunakan Timer Digital pada jarak masa minima 1 minit dan memerlukan masa siraman kurang dari 1 minit maka Timer kedua juga perlu digunakan.

Bersambung...

Catatan Berkaitan :



1 komen:

Qhadijah on 25 Oktober 2009 pada 12:00 PG berkata...

salam,

Saya Nazrul dari Qadhijah Natural Farm. Kami mengusahakan ladang kami dengan menggunakan sistem natural farming yg jauh lebih menjimatkan berbanding dengan sistem konvensional.

Sila refer di www.naturalfarming.com.my dan juga www.organikmalaysia.com.my

terima kasih


Catat Ulasan

 

Ruangan Catatan Pelawat Blog Ini

Ruangan Catatan Pelawat Blog Ini


Nama Anda
Emel Anda
Subjek
Mesej
Gambar 1
Gambar 2
Gambar 3
Imej Pengesahan
captcha
Sila masukkan teks dari imej sebelah kiri:
[ Tukar Imej ] [ Ini apa? ]

Cili Padi Semerah 704

Bedasarkan info dari ladang mini 600 pokok ditanam secara fertigasi.

Secara kasar:
Rendah
Cabang Y ~1 kaki
Buah lebat
Mudah untuk di pancang
Hasil Purata 60kg/sebulan
Purata satu pokok 100gram/sebulan
Siraman 3 kali sehari
Putus buah - ada pokok yang ada buah sahaja, ada pokok yang ada bunga dan putik sahaja dan ada pokok yang ada bunga, putik dan buah

Sangat Pedas

Cili Semerah Original

Bedasarkan info dari ladang mini 400 pokok ditanam secara fertigasi.

Secara kasar:
Tinggi
Cabang Y ~2 kaki
Buah kurang lebat berbanding Cili Padi Semerah 704
Susah untuk di pancang
Hasil Purata 20kg/sebulan
Purata satu pokok 50gram/sebulan
Siraman 2 kali sehari
Putus buah - ada pokok yang ada buah sahaja, ada pokok yang ada bunga dan putik sahaja dan ada pokok yang ada bunga, putik dan buah

Kurang Pedas
Penafian: Blog Admin / Penulis Blog tidak akan bertanggungjawab diatas sebarang kesilapan atau kerugian akibat daripada penggunaan mana-mana maklumat yang terdapat pada blog ini atau blog pautan terus atau pautan tidak terus dari blog ini.