rss

Cemperai - Suapan Blog Baru

Ahad, 2 Ogos 2009

Tak kenal maka tak cinta

Pada mulanya agak susah untuk memperkenalkan Cili Padi Semerah 704 ini dipasaran tempatan. Ada yang mengatakan buah Cili Padi Semerah 704 ini kelihatan keras, ada juga yang mengatakan ianya seperti Cili Pahang (saya tak tahu lagi apa itu Cili Pahang).

Oleh kerana kekurangan bekalan Cili Padi dikawasan setempat maka ramai juga yang ingin mencuba Cili Padi Semerah 704 ini. Harga jualan, ada yang tawar menawar harga pada RM12 dan RM13 sekilo. Lebih digemari jika buah masak dan muda dicampurkan.


Kini, mereka yang pada mulanya menolak untuk membeli Cili Padi Semerah 704 ini akhirnya akur dengan kepedasan cili padi ini, kalau dulunya mereka menggunakan cili padi pada kadar yang banyak, kini mereka menggunakan cili padi pada kuantiti yang sedikit bagi kepedasan yang sama untuk sesuatu jenis masakan mereka. Sebenarnya mereka turut berjimat dengan kadar penggunaan cili padi yang lebih sedikit berbanding dahulu jika diukur dalam gram atau KG.

Namun begitu penggunaan cili padi dalam masakan tempatan memang tidak dapat dielakkan kerana kebanyakkan menu menggunakan cili padi termasuklah sambal.

Kini sambutan semakin baik dan Cili Padi Semerah 704 ini semakin digemari dan boleh diterima oleh penduduk setempat yang begitu cerewet dalam pemilihan cili padi yang sesuai untuk menjamin keenakan masakan mereka. Kini telah mula mendapat tempahan untuk kenduri dikawasan setempat antara 1-5KG. Malah ada peniaga yang menawarkan untuk membeli semua hasil tuaian.

Kesimpulannya untuk pasaran tempatan Negeri Sembilan memang mempunyai potensi yang tinggi bagi Cili Padi Semerah 704 ini.

Kini sudah sebulan berlalu harga Cili Padi Semerah 704 ini masih tidak berganjak, RM13/KG dipasaran tempatan.

Manakala di Selangor harga Cili Padi Semerah 704 ini sekilo diantara RM8- RM10.


Catatan Berkaitan :



0 komen:


Catat Ulasan

 

Ruangan Catatan Pelawat Blog Ini

Ruangan Catatan Pelawat Blog Ini


Nama Anda
Emel Anda
Subjek
Mesej
Gambar 1
Gambar 2
Gambar 3
Imej Pengesahan
captcha
Sila masukkan teks dari imej sebelah kiri:
[ Tukar Imej ] [ Ini apa? ]

Cili Padi Semerah 704

Bedasarkan info dari ladang mini 600 pokok ditanam secara fertigasi.

Secara kasar:
Rendah
Cabang Y ~1 kaki
Buah lebat
Mudah untuk di pancang
Hasil Purata 60kg/sebulan
Purata satu pokok 100gram/sebulan
Siraman 3 kali sehari
Putus buah - ada pokok yang ada buah sahaja, ada pokok yang ada bunga dan putik sahaja dan ada pokok yang ada bunga, putik dan buah

Sangat Pedas

Cili Semerah Original

Bedasarkan info dari ladang mini 400 pokok ditanam secara fertigasi.

Secara kasar:
Tinggi
Cabang Y ~2 kaki
Buah kurang lebat berbanding Cili Padi Semerah 704
Susah untuk di pancang
Hasil Purata 20kg/sebulan
Purata satu pokok 50gram/sebulan
Siraman 2 kali sehari
Putus buah - ada pokok yang ada buah sahaja, ada pokok yang ada bunga dan putik sahaja dan ada pokok yang ada bunga, putik dan buah

Kurang Pedas
Penafian: Blog Admin / Penulis Blog tidak akan bertanggungjawab diatas sebarang kesilapan atau kerugian akibat daripada penggunaan mana-mana maklumat yang terdapat pada blog ini atau blog pautan terus atau pautan tidak terus dari blog ini.