rss

Cemperai - Suapan Blog Baru

Sabtu, 14 Februari 2009

Set Timer untuk menghidupkan pam air

Lanjutan daripada cara mengukur jumlah air yang dialirkan maka timer perlu diset untuk menghidupkan pam beberapa kali sehari ie; 10 minit sebanyak 3 kali sehari = 30 minitatau 8 minit sebanyak 4 kali sehari = =32 minit (hampir dengan 30 minit)atau 5 minit sebanyak 6 kali sehari. = 30 minitAtau 4 minit sebanyak 8 kali sehari (8 kali adalah program maksima bagi timer) =32 minit (hampir dengan 30 minit)

Namun begitu untuk mengetahui bagaimana menentukan jumlah masa satu kali siram yang paling sesuai adalah pokok tidak layu pada tengah hari yang panas dan air tidak mengalir keluar dari bahagian bawah bekas tanaman – jika sedikit

lembab tidak mengapa jangan terlalu basah kerana pembaziran air telah berlaku.

Orang kata jangan siram pokok pada waktu panas, adakah itu benar? Bagi media tanaman ynag tidak menggunakan tanah ie; untuk system fertigasi tidak menjadi masalah ie; campuran cocopeat dan sekam atau cocopeat sahaja tidak menjadi masalah.

Jadual siraman system fertigasi adalah 5 – 6 kali sehari, diantara 7 pagi hingga 5 petang mengikut peringkat umur tanaman serta jumlah air yang diperlukan sehari, jumlah air berbeza mengikut peringkat umur dan adalah kritikal untuk system fertigasi – memang menjadi lumrah siraman dilakukan sewaktu tengah hari panas untuk sistem fertigasi mengikut jadual siraman yang telah ditetapkan.

Saya juga telah mengujinya cara siraman titis yang dikawal oleh timer keatas dua pokok cili yang ditanam didalam polibeg yang sememangnya layu diwaktu tengah hari kerana kekurangan air, dengan jadual siraman 5 kali sehari pokok cili tersebut hidup begitu segar berbanding dengan siraman manual yang tidak mengikut jadual. Maka tidak timbul persoalan pokok mati jika disiram pada waktu panas, sekiranya menggunakan kaedah siraman manual perkara tersebut boleh diterima pakai dengan siraman automatik pengairan titis yang berjadual ianya tidak menjadi masalah.

Untuk memprogramkan Timer perlu mengikut aturan seperti yang terdapat pada manual Timer yang dibekalkan.

Catatan Berkaitan :



0 komen:


Catat Ulasan

 

Ruangan Catatan Pelawat Blog Ini

Ruangan Catatan Pelawat Blog Ini


Nama Anda
Emel Anda
Subjek
Mesej
Gambar 1
Gambar 2
Gambar 3
Imej Pengesahan
captcha
Sila masukkan teks dari imej sebelah kiri:
[ Tukar Imej ] [ Ini apa? ]

Cili Padi Semerah 704

Bedasarkan info dari ladang mini 600 pokok ditanam secara fertigasi.

Secara kasar:
Rendah
Cabang Y ~1 kaki
Buah lebat
Mudah untuk di pancang
Hasil Purata 60kg/sebulan
Purata satu pokok 100gram/sebulan
Siraman 3 kali sehari
Putus buah - ada pokok yang ada buah sahaja, ada pokok yang ada bunga dan putik sahaja dan ada pokok yang ada bunga, putik dan buah

Sangat Pedas

Cili Semerah Original

Bedasarkan info dari ladang mini 400 pokok ditanam secara fertigasi.

Secara kasar:
Tinggi
Cabang Y ~2 kaki
Buah kurang lebat berbanding Cili Padi Semerah 704
Susah untuk di pancang
Hasil Purata 20kg/sebulan
Purata satu pokok 50gram/sebulan
Siraman 2 kali sehari
Putus buah - ada pokok yang ada buah sahaja, ada pokok yang ada bunga dan putik sahaja dan ada pokok yang ada bunga, putik dan buah

Kurang Pedas
Penafian: Blog Admin / Penulis Blog tidak akan bertanggungjawab diatas sebarang kesilapan atau kerugian akibat daripada penggunaan mana-mana maklumat yang terdapat pada blog ini atau blog pautan terus atau pautan tidak terus dari blog ini.